General conditions

Dit zijn de algemene voorwaarden (hierna “AV”) die van toepassing zijn op de Leveringsovereenkomst afgesloten door ECOFIX GAS & POWER BV (met maatschappelijke zetel gelegen te 1000 Brussel, Kunstlaan 56 en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen met het ondernemingsnummer 1011.812.443 (hierna “Ecofix” of “wij”)) en de Klant.

Deze AV bevatten (in artikel 6) een stilzwijgende verlengingsmogelijkheid van de vaste duur van één (1) jaar van de Leveringsovereenkomst op grond waarvan Ecofix, minstens twee (2) maanden vóór de laatste dag van het betrokken jaar of de Klant zelf, minstens zeven (7) kalenderdagen vóór de laatste dag van het betrokken jaar, kan beslissen om de Leveringsovereenkomst niet voor nog een jaar te verlengen. De Klant dient deze beslissing aan Ecofix ter kennis te geven via de app, de website of een mail naar hello@ecofixgp.be. De Klant kan de Leveringsovereenkomst in elk geval ook op elk moment zonder verbrekingsvergoeding opzeggen mits naleving van een opzegtermijn van drie (3) weken.

  1. Begrippen

    “Afnamepunt”: de locatie met een uniek EAN-nummer waar wij elektriciteit of aardgas leveren en van waarop u desgevallend zelfgeproduceerde elektriciteit op het net inbrengt, zoals bepaald in de BV;

    “Bijzondere Voorwaarden”: ons document waarin de tarieven, de duur en de bijzondere bepalingen van uw Leveringsovereenkomst staan beschreven (hierna “BV”);

    “Doorverwijzingssysteem”: Het systeem zoals beschreven in de BV van de Leveringsovereenkomst en op onze webpagina www.ecofixgp.be/friends-with-benefits, waarbij een Klant een vermindering van zijn maandelijkse factuur kan bekomen door personen door te verwijzen die klant worden en blijven van Ecofix.

    “Energiedelen”: klanten met een digitale meter en meetregime 3 (kwartierwaarden, zie artikel 11.4) kunnen overeenkomstig de gewestelijke regelgeving (i) binnen een energiegemeenschap of binnen eenzelfde (appartements)gebouw, zelfopgewekte elektriciteit onder elkaar verdelen; (ii) zelfopgewekte elektriciteit delen met een ander toegangspunt waarvan zij titularis zijn; en (iii) door middel van persoon-aan-persoonverkoop, rechtstreeks zelfopgewekte elektriciteit verkopen aan een andere afnemer;

    “Geschat Verbruik”: geraamde maandelijkse afname van elektriciteit en/of aardgas die wordt berekend door het jaarvolume, zoals bepaald in de BV, te delen door twaalf;

    “Klant”: iedere natuurlijke persoon die elektriciteit en/of aardgas, al dan niet met aanverwante producten aankoopt bij Ecofix voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen, of de vereniging van mede-eigenaars die voldoet aan de voorwaarden van artikel VI.81/1 van het Wetboek van economisch recht (hierna ook “u”);

    “Levering”: het leveren van elektriciteit en/of aardgas op het Afnamepunt en van aanverwante producten en diensten;

    “Leveringsovereenkomst”: het geheel van de contractuele afspraken tussen Partijen betreffende de Levering en desgevallend de injectie door u van zelfgeproduceerde elektriciteit. De AV, de BV evenals elke schriftelijke aanvulling of aanpassing daarvan vormen samen de Leveringsovereenkomst, waarbij de BV primeren op de AV bij tegenstrijdigheid;

    “Netbeheerder”: de beheerder van het nationaal, regionaal of lokaal net voor de transmissie, het vervoer of de distributie van elektriciteit en/of aardgas;

    “Overmacht”: In het kader van de Leveringsovereenkomst is er slechts sprake van overmacht, voor zover de betreffende gebeurtenis of omstandigheid (i) het een Partij bij de Leveringsovereenkomst objectief onmogelijk maakt haar verbintenissen na te komen, (ii) onvoorzienbaar was bij de ondertekening van de Leveringsovereenkomst, (iii) niet toerekenbaar is aan de Partij die de overmachtssituatie inroept of haar hulppersonen, (iv) niet door deze Partij kon worden vermeden.

    Overmacht omvat in principe zonder daartoe beperkt te zijn uitval van het net, het niet kunnen verkrijgen van (voldoende) elektriciteit of aardgas, problemen in het transport of de distributie, brand, stroomonderbrekingen, ontploffingen, seismische activiteit, stakingen, overstromingen, vertragingen of onderbrekingen in de toelevering van grond- en/of hulpstoffen, bijzondere weersomstandigheden, natuurrampen, oorlog, bezetting, (cyber)terreur, overheidsmaatregelen en pandemie.

    Partij” of “Partijen”: De partijen bij de Leveringsovereenkomst.

    1.1 De begrippen die niet in de Leveringsovereenkomst zijn gedefinieerd hebben de betekenis zoals vastgelegd in de toepasselijke regelgeving of de dagdagelijkse betekenis bij gebreke daaraan.

  1. Leveringsovereenkomst

Wij verbinden ons ertoe elektriciteit en/of aardgas te leveren conform de Leveringsovereenkomst. De Klant verbindt zich ertoe op het relevante Afnamepunt uitsluitend onze elektriciteit of aardgas af te nemen, ons de overeengekomen prijs te betalen en de andere bepalingen van de Leveringsovereenkomst te respecteren. De Leveringsovereenkomst doet geen afbreuk aan de wettelijke bepalingen, o.m. inzake openbare dienstverplichtingen.

Totstandkoming van de Leveringsovereenkomst

  1. De Leveringsovereenkomst komt tot stand zodra u een contractbevestiging van ons hebt ontvangen.

  2. Indien de Leveringsovereenkomst buiten de verkoopruimten van Ecofix of op afstand wordt gesloten, bevestigen wij de Leveringsovereenkomst schriftelijk via brief, e-mail of een andere duurzame drager.

  3. Wij kunnen u als klant weigeren indien u nog openstaande schulden heeft ten aanzien van ons.

  4. Wij kunnen van u een waarborg vragen indien

  1. u nog openstaande schulden heeft bij ons (in welk geval u tevens eerst uw schulden moet aflossen);

  2. u twee of meerdere facturen niet tijdig heeft betaald; en/ of

  3. u ons heeft gemeld dat uw contract met uw vorige energieleverancier werd beëindigd omdat u uw facturen niet betaalde;

  1. Indien u niet binnen een termijn van 15 kalenderdagen voldoet aan de vraag tot waarborg, kunnen wij u eveneens als klant weigeren.

  2. De waarborg zal hoogstens drie (3) maanden Geschat Verbruik bedragen, en mag door ons worden gebruikt om uw schulden aan te zuiveren. De waarborg zal overeenkomstig de toepasselijke wetgeving – eventueel na compensatie met nog openstaande bedragen – worden teruggestort binnen dertig (30) kalenderdagen na onze slotfactuur. U kan de waarborg terugvragen van zodra u gedurende één jaar al uw facturen stipt heeft betaald zonder betalingsherinnering en u bij ons geen openstaande schuld meer heeft.

  3. De Levering start zodra de Netbeheerder Ecofix in het aansluitingsregister of toegangsregister registreert als leverancier voor het Afnamepunt. De Netbeheerder brengt dit in orde binnen een termijn van drie (3) weken te rekenen vanaf uw verzoek tot wijziging of aansluiting. De exacte datum waarop de Levering start, kan afwijken van de datum die u heeft ontvangen bij uw aanmelding.

  4. Klanten die bij het afsluiten van de Leveringsovereenkomst nog gebonden zijn door een leveringsovereenkomst met een andere leverancier met betrekking tot het Afnamepunt, geven ons een uitdrukkelijk mandaat om de switch uit te voeren, en dus voor hen die andere leveringsovereenkomst te beëindigen en de hiervoor noodzakelijke gegevens bij de betrokken leverancier op te vragen.

  1. Formules voor energieafname en gebruik van de ecofix app

4.1 U kan bij Ecofix kiezen tussen vier verschillende tariefformules voor energieafname, zijnde Motion, Motion Online, Flexy en Flexy Online.

4.2 Motion en Motion Online zijn “dynamische” energiecontracten, wat inhoudt dat de energieprijs die u betaalt, wordt berekend op basis van de actuele marktprijzen per uur.

Flexy en Flexy Online zijn “variabele” energiecontracten, waarbij de energieprijs die u betaalt op minder recurrente, vaste tijdstippen wordt aangepast aan de marktprijzen (bijvoorbeeld om de maand of om de drie (3) maanden). Deze vaste tijdstippen zullen worden bepaald in de BV.

4.3 Elke tariefformule biedt toegang tot de basisfunctionaliteiten van de Ecofix-app. De meer geavanceerde toepassingen zijn evenwel enkel bruikbaar voor de tariefformules Flexy en Motion. Zo bieden Motion Online of Flexy Online bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om gebruik te maken van het Doorverwijzingssysteem zoals beschreven in de BV van uw Leveringsovereenkomst.

4.4 Een lijst van al onze actieve producten kan u terugvinden op www.ecofixgp.be.

  1. Herroepingsrecht

5.1 U heeft het recht om af te zien van de Leveringsovereenkomst, zonder betaling van een schadevergoeding en zonder opgave van redenen, en dit binnen een herroepingstermijn die verstrijkt veertien (14) kalenderdagen vanaf ontvangst van de bevestiging van de Leveringsovereenkomst door Ecofix. Om dit herroepingsrecht uit te oefenen, moet u via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld per post, e-mail of in de app) Ecofix op de hoogte stellen van deze beslissing. U kunt hiervoor gebruik maken van het modelformulier voor herroeping dat u tevens kan downloaden via de website www.ecofixgp.be. Als u uitdrukkelijk verzoekt om de Levering te laten beginnen tijdens de herroepingstermijn, maar dan alsnog herroept, dan zal u ons een evenredige vergoeding verschuldigd zijn voor de reeds geleverde energie berekend op basis van de totale prijs.

  1. Duur

6.1 De Leveringsovereenkomst wordt afgesloten voor de bepaalde duur opgegeven in de BV. De duur van de Leveringsovereenkomst gaat in op de dag van de eerste Levering.

6.2 De Leveringsovereenkomst wordt na afloop telkens en voor een onbeperkt aantal keren automatisch verlengd voor de duur vermeld in de BV, behoudens in geval van wijziging zoals bepaald in artikel 15 of indien Ecofix u minstens twee (2) maanden voor de datum waarop de dan lopende termijn afloopt in kennis stelt dat de Leveringsovereenkomst niet zal verlengd worden. Het voorgaande doet geen afbreuk aan de mogelijkheid voor Ecofix om de Leveringsovereenkomst te beëindigen overeenkomstig artikel 13. Minstens één (1) maand vóór de automatische verlenging brengen wij u schriftelijk op de hoogte van de nakende stilzwijgende verlenging en mogelijkheid tot niet-verlenging van de overeenkomst. Deze mogelijkheid kan u uitoefenen tot [zeven (7) kalenderdagen] voor het verstrijken van elke opeenvolgende éénjarige periode in de app, via de website of door een e-mail te sturen aan hello@ecofixgp.be.

6.3 U kan uw Leveringsovereenkomst in elk geval ook op elk moment zonder verbrekingsvergoeding opzeggen mits naleving van een opzegtermijn van drie (3) weken.

6.4 De opzegging of niet-verlenging van de Leveringsovereenkomst kan pas effectief worden op het moment dat het Afnamepunt door een andere leveringsovereenkomst van elektriciteit en/of aardgas wordt voorzien of wordt afgesloten en wij bovendien niet meer als uw leverancier geregistreerd staan bij de Netbeheerder.

6.5 Elke beëindiging van de Leveringsovereenkomst leidt tot een stopzetting van zowel de levering van elektriciteit en/of gas als van de levering van aanverwante diensten.

6.6 Indien bij de beëindiging van de Leveringsovereenkomst nog een bedrag openstaat voor de Levering, wordt dit bedrag bepaald op basis van een degressieve afschrijvingstabel op basis van de resterende termijn van de Leveringsovereenkomst.

  1. Verbruik

7.1 U zal de elektriciteit en/of het aardgas enkel op het relevante Afnamepunt verbruiken en dit nooit in andermans naam en/of voor andermans rekening.

7.2 Indien u toestellen gebruikt om zelf energie te produceren, dient u dit onmiddellijk schriftelijk aan ons te melden.

7.3 U moet iedere wijziging van uw verbruiksgegevens onmiddellijk aan ons meedelen.

7.4 Indien u kiest voor Energiedelen dient u ons onmiddellijk op de hoogte te brengen. Wanneer u Energiedelen wilt stopzetten, dient u ons hiervan 60 dagen op voorhand over in te lichten. Voor de impact van Energiedelen op de door u te betalen prijs zullen wij enkel rekening houden met de aangepaste meetgegevens zoals wij die ontvangen van de Netbeheerder.

  1. Levering en Netbeheerder

8.1 U sluit met ons de Leveringsovereenkomst. De Netbeheerder, daarentegen, beheert uw aansluiting op het net en is verantwoordelijk voor het functioneren van het net en de continuïteit, en regelt de kwaliteit van de afname, de toevoer van elektriciteit en/of aardgas, de meetinrichting, de voor de aansluiting van de installaties relevante technische bepalingen evenals het aan- en afsluiten van de meters. Wij zijn geen partij bij deze relatie tussen u en de Netbeheerder en zijn derhalve niet verantwoordelijk voor het nakomen van de regels of afspraken die in die verhouding gelden.

8.2 Indien de Netbeheerder de toevoer van elektriciteit en/of aardgas beperkt of onderbreekt, zal de Levering eveneens beperkt of onderbroken worden. Ecofix is niet aansprakelijk voor deze beperking en/of schorsing.

  1. Meting

9.1 Wij ontvangen de stand van uw meter van de Netbeheerder. Indien u ons de stand meedeelt, bent u verantwoordelijk voor de juiste opgave daarvan. Indien de door u opgegeven gegevens afwijken van de gegevens beschikbaar bij de Netbeheerder, worden die laatste vermoed de juiste te zijn.

9.2 Zowel u als wij kunnen bij twijfel over de juistheid van de meting de meetinstallatie laten onderzoeken, waarbij de verzoeker instaat voor de kosten.

9.3 Een rechtzetting van de meetgegevens en nettarieven en de daaruit voortvloeiende facturatie kan betrekking hebben op een periode van maximaal twaalf maanden vanaf de uiterste betalingsdatum zoals beschreven in Artikel 11, tenzij deze rechtzetting te wijten is aan een derde partij. In dat geval gelden de wettelijk of reglementair voorziene termijnen.

  1. Prijs

10.1 De prijs en de samenstelling ervan worden in de BV bepaald. De prijsberekening voor Leveringsovereenkomsten met een variabele prijs, zijnde Flexy en Flexy Online, gebeurt op basis van de indexeringsformule zoals opgenomen in de BV.

10.2 In geval van wijziging van de prijs, gelden de bepalingen van artikel 15 van deze AV.

10.3 Worden rechtstreeks aan u doorgerekend, tenzij anders bepaald in de BV:

  • de bijdragen, retributies, heffingen, belastingen, btw, vergoedingen, toeslagen, en eventuele andere lasten en kosten die ons door de bevoegde overheid of reguleringsinstantie worden opgelegd;

  • de transportkosten, meterhuurkosten, distributiekosten, de kosten voor de aan- of afsluiting van het Afnamepunt, vaststelling van meterstanden, de eventuele bijkomende netdiensten, het reactief vermogen en het piekvermogen die ons opgelegd worden door de Netbeheerder.

10.4 Deze kosten mogen bijkomend en met terugwerkende kracht aangerekend worden aan de Klant indien en in de mate dat die kosten ook aan Ecofix werden doorgerekend.

10.5 Alle kosten die de Netbeheerder ons aanrekent voor diensten uitgevoerd op uw vraag, op initiatief van de Netbeheerder of op onze vraag ten gevolge van uw nalaten of fout, mogen door ons aan u aangerekend worden. Eveneens mogen wij boven op deze kosten onze administratieve kosten aan u aanrekenen.

10.6 In geval van Energiedelen bent u bijkomende kosten verschuldigd, zoals bepaald in de BV.

10.7 De meest recente informatie over onze prijzen, producten en diensten kan u terugvinden op de startpagina van onze website www.ecofixgp.be. De prijsvergelijkers van de regulatoren kan u terugvinden op de websites van de CREG (CREG scan), VREG (V-test), CWaPe (CompaCWaPe).

  1. Facturatie en betalingsvoorwaarden

11.1 Voor het factureren van de door u afgenomen elektriciteit en/of aardgas en/of voor het vergoeden van de door u geïnjecteerde elektriciteit baseren wij ons conform artikel 9 van deze AV op de meetgegevens die ons ter beschikking worden gesteld en op de door de Netbeheerder meegedeelde verbruiksprofielen. Wij mogen u voorschotfacturen sturen. Het bedrag van die voorschotfacturen berekenen wij op basis van de door u verstrekte gegevens, de periodieke afrekening, uw energietarief en het Geschat Verbruik in een daaropvolgende leveringsperiode. U kan  steeds vragen dat wij het bedrag van de voorschotfacturen aanpassen, in welk geval wij u binnen een redelijke termijn informeren welk gevolg wij aan dat verzoek geven. Tegen  een wijziging van het voorschot op ons initiatief kan u zich tot 15 dagen na kennisgeving schriftelijk verzetten. Wij bezorgen u ingeval van een wijziging op ons initiatief een verduidelijking van de berekeningswijze van het nieuwe voorschotbedrag.

11.2 Op voorwaarde dat wij uw meetgegevens hebben ontvangen van de Netbeheerder, bezorgen wij u jaarlijks een afrekeningsfactuur waarin uw effectieve verbruik wordt weergegeven met verrekening van de reeds betaalde voorschotfacturen. Bij gebreke aan correcte meetgegevens zullen wij u voorschotfacturen blijven sturen in afwachting van een afrekening van uw effectief verbruik op een later moment, tenzij de Netbeheerder ons in plaats van meetgegevens geschatte verbruiken heeft bezorgd, in welk geval wij u een afrekening bezorgen op basis van  dit geschat verbruik.

11.3 Indien u beschikt over een digitale meter kan u verzoeken om maandelijkse facturatie op basis van uw gemeten maandverbruik. Zulks kan ook verplicht worden gesteld op grond van de BV. In geval van maandelijkse facturatie ontvangt u geen voorschotfacturen meer.

11.4 Indien u een digitale meter heeft, kunt u kiezen voor een uitlezing op kwartierbasis (zgn. meetregime 3). Hiervan dient u Ecofix in kennis te stellen via e-mail hello@ecofixgp.be. Om opnieuw over te stappen op een gewoon meetregime waarbij uw meter jaarlijks of maandelijks wordt uitgelezen, dient u Ecofix opnieuw te verwittigen via e-mail hello@ecofixgp.be.

11.5 U kan onze facturen uitsluitend betalen op ons bankrekeningnummer vermeld op de factuur. De facturen dienen uiterlijk binnen de 15 kalenderdagen na ontvangstdatum betaald te worden (indien de factuur wordt verstuurd per post, wordt deze geacht te zijn ontvangen op de derde dag na de verzending). Betaling kan per domiciliëring of per overschrijving (zonder bijkomende kosten) of via andere betalingswijzen die Ecofix desgevallend zal vermelden in het klantenportaal of op de factuur.. Indien wij u een bedrag verschuldigd zijn, betalen wij dit terug binnen de betalingstermijn zoals hierboven bepaald, tenzij wij niet op de hoogte zijn van uw rekeningnummer (in welk geval wij de terugbetaling doen binnen de 15 kalenderdagen nadat wij op de hoogte werden gebracht van uw rekeningnummer). Indien u zich verzet tegen betaling per domiciliëring, wordt er geen bijkomende kost aangerekend. U heeft de mogelijkheid om uw slot- en afrekeningsfacturen uit te sluiten van domiciliëring. De uitvoering van de domiciliëringsopdracht van de slotfactuur zal ten vroegste 15 kalenderdagen na datum van ontvangst van de slotfactuur gebeuren (de datum van ontvangst is de 3de dag na het versturen van de factuur).

11.6 Indien een van de Partijen meent dat uw energiefactuur in het kader van de Leveringsovereenkomst foutieve gegevens (andere dan de meetgegevens) bevat, moet binnen de 12 maanden na ontvangst van de factuur schriftelijk contact met de andere Partij worden opgenomen, behoudens wanneer de toepasselijke regelgeving een langere termijn voorziet. Indien de klacht over een factuur terecht is of verder onderzoek vereist en indien u de betreffende factuur nog niet betaalde, mag u de betaling van het betwiste deel van de factuur opschorten tot de klacht is afgehandeld. Wij zullen binnen de 10 werkdagen na ontvangst van de klacht (of zo vlug mogelijk na ontvangst van de noodzakelijke informatie van een derde indien wij die informatie nodig hebben voor het beantwoorden van de klacht) ten gronde op de klacht antwoorden.

11.7 Laattijdige betaling van één factuur heeft tot gevolg dat alle andere facturen, ook al was daarvoor door ons een afbetalingsplan toegestaan of een betalingstermijn verleend, onmiddellijk opeisbaar zijn, zonder ingebrekestelling. Een niet-geïdentificeerde betaling (bv. zonder gestructureerde mededeling) door een Klant wordt geacht een voldoening te zijn van de langst openstaande factu(u)r(en).

11.8 Wij mogen administratieve kosten aanrekenen voor het toezenden van extra facturen, duplicaten, een afbetalingsplan, brieven ingevolge uw laattijdige betaling of indien een opdracht tot domiciliëring door de bank- en/of postinstelling wordt geweigerd, voor zover zulks is toegelaten door de toepasselijke wetgeving.

11.9 Bij niet-tijdige of onvolledige betaling van een factuur (incl. wanneer een opdracht tot domiciliëring door de financiële instelling wordt geweigerd), sturen wij u een eerste herinnering tot betaling. Indien uw factuur niet betaald is binnen veertien (14) kalenderdagen na de eerste herinnering, ontvangt u een ingebrekestelling.De termijn van 14 kalenderdagen start op de derde werkdag na de datum van verzending bij een herinnering per post en op de eerste kalenderdag na verzending bij een herinnering per e-mail. Vanaf de ingebrekestelling bent u gehouden tot betaling van verwijlinteresten aan de wettelijke interestvoet op elk onbetaald gebleven bedrag tot de datum van volledige betaling.

11.10 Behoudens andere bedragen voorzien door de toepasselijke regelgeving, bedraagt de kostprijs 7,5 EUR voor een herinnering tot betaling. Eerste herinneringen worden u evenwel niet aangerekend tenzij u binnen hetzelfde kalenderjaar reeds drie eerdere eerste herinneringen ontving. Wanneer na de eerste herinnering de (volledige) betaling uitblijft, dan kunnen we u nogmaals in gebreke stellen, waarvoor we u tot 15 EUR kunnen aanrekenen.

11.11 De forfaitaire vergoeding die u verschuldigd bent nadat wij een externe partij hebben belast met de invordering van uw onbetaalde factu(u)r(en) (bv. gerechtsdeurwaarder, advocaat of incassokantoor), bedraagt 20 EUR in de schijf t.e.m. 150 EUR; 30 EUR + 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf van 150,01 EUR t.e.m. 500 EUR en 65 EUR + 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf vanaf 500,01 EUR, zonder dat deze vergoeding het bedrag van 2.000 EUR kan overschrijden. De verwijlintresten worden aangerekend vanaf het aflopen van de betaaltermijn zoals opgenomen in de herinnering.

11.12 Bovenvermelde kosten gelden onverminderd de mogelijke aanrekening van procedurekosten in geval van een gerechtelijke invordering.

11.13 Tenzij de gewestelijke reglementering een andere schadevergoeding voorziet, heeft u, in geval van een aan ons te wijten foutieve facturatie of laattijdige terugbetaling, recht op verwijlinteresten aan de wettelijke interestvoet. Deze interesten beginnen te lopen de dag na de dag waarop wij de betaling overeenkomstig artikel 11.5 hadden moeten uitvoeren, of vanaf de datum van protest door u in geval van foutieve facturatie door onze fout. Tevens vergoeden wij dan de kosten van uw ingebrekestellingen (15 EUR) en herinneringen (7,5 EUR) en heeft u recht op een forfaitaire schadeloosstelling van 10% van het dan onbetaalde bedrag voor zover u beroep moet doen op een derde om betaling ervan te bekomen.

11.14 Bij beëindiging van de Leveringsovereenkomst, om welke reden ook, bezorgen wij u een eindafrekening.

11.15 Indien u het statuut van beschermde afnemer hebt (zoals gedefinieerd in artkel 1.1.1, 7° van het Vlaams Energiebesluit) of van mening bent recht te hebben op het sociaal tarief, moet u ons zo snel als mogelijk de nodige bewijzen en stukken bezorgen.

11.16 De regelgeving met betrekking tot wanbetaling en met betrekking tot beschermde afnemers is van toepassing. De kosten genoemd in artikelen 11.10 en 11.11 worden niet aangerekend aan beschermde afnemers.

  1. Aansprakelijkheid

12.1 Zonder afbreuk te doen aan de overige bepalingen van de Leveringsovereenkomst en in andere regelgeving, zijn de Partijen ten opzichte van elkaar enkel aansprakelijk in geval van:

(a) niet-uitvoering van de voornaamste verbintenissen van de Leveringsovereenkomst, tenzij in geval van overmacht;

(b) bedrog, grove of opzettelijke fout.

12.12 De vergoedbare schade kan in geen geval het bedrag van [**12 maal uw gemiddelde maandverbruik van de laatste zes maanden, of van de duur van de Leveringsovereenkomst zo deze korter is**] overschrijden.

12.13 In de ruimste mate toegelaten door de wet, sluiten de Klant en Ecofix de buitencontractuele vorderingen tegen elkaar en tegen (directe en indirecte) hulppersonen van de andere Partij uit voor schade veroorzaakt door de niet-nakoming van een verbintenis of plicht voortvloeiend uit deze Overeenkomst (of eventuele in uitvoering ervan gesloten overeenkomsten). Deze hulppersonen zijn derde-begunstigden van dat beding.

12.14 In geval van schade moet iedere aanspraak op schadevergoeding binnen 30 kalenderdagen na de datum waarop de schade is ingetreden of na de datum waarop de schade redelijkerwijs vastgesteld had kunnen worden, schriftelijk aan de andere Partij worden gemeld, bij gebreke waaraan de beweerde schade wordt geacht niet te zijn veroorzaakt door de beweerde fout van Ecofix.

12.15 Wij zijn niet aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door het niet goed functioneren van het net, de meetinrichting, de installaties op het Afnamepunt, fouten in meetgegevens, bevoorradingsproblemen, variaties in spanning en frequentie, tekortkomingen van de Netbeheerder, noch voor de gevolgen van het niet-nakomen van de afspraken tussen u en de Netbeheerder. Wij zijn evenmin aansprakelijk voor de kwaliteit van de uitgewisselde gegevens (zoals bijvoorbeeld standaard jaarverbruiken, synthetische lastprofielen).

  1. Schorsing van de Levering en onmiddellijke beëindiging van de Leveringsovereenkomst

13.1 In geval van ernstige tekortkoming door ons, heeft u het recht om de Leveringsovereenkomst op schriftelijke wijze te beëindigen met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst.

13.2 Mits naleving van de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake sociale openbare dienstverplichtingen mogen wij de Levering schorsen of de Leveringsovereenkomst beëindigen met onmiddellijke ingang, zonder schadevergoeding, indien:

(a) u uw betalingsverplichtingen of andere verplichtingen na ingebrekestelling niet nakomt;

(b) wij u conform artikel 3.2 vragen om een waarborg te stellen, en u nalaat om (tijdig) deze waarborg te stellen;

(c) de Netbeheerder of een bevoegde overheid een onderbreking of stopzetting van de Levering oplegt;

(d) u fraudeert of door ons geleverde elektriciteit en/of aardgas doorlevert aan derden;

(e) u nalaat ons onmiddellijk in te lichten over relevante elementen waarvan u kennis heeft die de uitvoering van de Leveringsovereenkomst kan verhinderen of bemoeilijken.

13.3 De beëindiging doet geen afbreuk aan het recht op schadevergoeding. In geval van beëindiging overeenkomstig artikel 13.2 (d), zal deze schadevergoeding minstens gelijk zijn aan 3 maanden Geschat Verbruik, zonder uitsluiting van het recht om de reële schade te verhalen als die groter is. Onverminderd hetgeen bepaald is in 11.10 en 11.11 bent u evenwel geen schadevergoeding verschuldigd indien wij beëindigen op grond van artikel 13.2. (a), (b) of (c).

  1. Verhuis

14.1 Behoudens andersluidende bepaling, vindt de Levering plaats op het Afnamepunt vermeld in de BV.

14.2 Behalve indien dit anders is bepaald in de BV of indien u de Leveringsovereenkomst met ingang van de verhuisdatum opzegt, blijft de Leveringsovereenkomst bij verhuis onverminderd van kracht op uw nieuw adres. Bij voorkeur dient u ons dertig (30) kalenderdagen op voorhand (en uiterlijk dertig (30) kalenderdagen na de verhuis) op de hoogte te brengen van uw verhuisplannen en daarbij volgende informatie te bezorgen: (1) uw nieuwe of toekomstige adres; (2) de EAN-nummer(s) en het meternummer op dat adres; (3) de datum vanaf wanneer er geleverd moet worden op het nieuwe Afnamepunt en de Levering op uw huidige Afnamepunt gestopt dient te worden en (4) alle meterstanden op het ogenblik van de verhuisdatum. Hiervoor kan u gebruik maken van de communicatiekanalen die wij ter beschikking stellen, o.a. ons energieovernamedocument (zie [**WEBSITE**]). Indien u ons pas later op de hoogte stelt van uw verhuis, kunnen wij u op het Afnamepunt dat u verlaat nog tot de dag na de melding van de verhuis elektriciteit en/of gas aanrekenen, tenzij de toepasselijke regelgeving in een andersluidende dwingende regeling voorziet. U ontvangt van ons een factuur met de eindafrekening voor het Afnamepunt dat u verlaat. Ten laatste 30 kalenderdagen na uw verhuis moet u ons de meterstand bezorgen. Doet u dit niet, dan hebben wij het recht om de meterstand op uw kosten te laten vaststellen door de Netbeheerder.

14.3 De Levering op uw nieuwe Afnamepunt vindt plaats vanaf de datum die u ons meedeelde. De BV van de Leveringsovereenkomst kunnen aangepast worden zoals voorzien in artikel 15 en/of in functie van uw nieuwe Netbeheerder.

  1. Wijziging aan de leveringsovereenkomst

15.1 Voor zover deze wijzigingen niet nadelig zijn voor u, mogen wij op elk moment de Leveringsovereenkomst wijzigen. In dat geval zullen wij u deze gewijzigde voorwaarden tenminste twee maanden voor de inwerkingtreding ervan op geïndividualiseerde wijze meedelen. Als mededeling geldt onder meer de melding per brief, op de factuur, per e-mail of via een andere duurzame drager.

15.2 In het geval wij de Leveringsovereenkomst overeenkomstig artikel 6.2 niet wensen te verlengen, stellen wij u ten minste twee (2) maanden vóór het einde van de lopende jaarperiode voor om de prijzen en/ of voorwaarden van de Leveringsovereenkomst voor de volgende jaarperiode te wijzigen, met de vraag om uw instemming hiermee uitdrukkelijk te bevestigen op een duurzame drager. Indien u instemt met de voorgestelde wijzigingen, wordt de Leveringsovereenkomst met ingang van het volgende contractjaar dienovereenkomstig gewijzigd en voortgezet. Indien u niet instemt en u ook niet van leverancier bent veranderd bij afloop van de lopende duur, blijven wij u leveren aan de prijzen en voorwaarden van ons goedkoopste equivalent product.. Het goedkoopste product kan u terugvinden op de websites van de CREG (CREG scan), VREG (V-test), CWaPe (CompaCWaPe).

15.3 Indien, anders dan in artikel 15.1 en 15.2, de BV op uw vraag en in onderling overleg worden gewijzigd, komt een nieuwe Leveringsovereenkomst tot stand zodra wij deze wijziging in onze systemen hebben verwerkt. Wij brengen u van deze datum op de hoogte.

15.4 Elke wijziging in uw verbruik of Afnamepunt kan leiden tot een wijziging van de Leveringsovereenkomst en de toepasselijke tarieven. De eventuele wijzigingen van het voorschotbedrag zullen evenwel gebeuren overeenkomstig artikel 11.1, in afwijking van artikelen 15.1 en 15.2.

15.5 Wij mogen de Leveringsovereenkomst overdragen aan een derde en zullen u in dat geval inlichten. Deze derde zal de Leveringsovereenkomst onder dezelfde voorwaarden verderzetten.

  1. Overmacht

16.1 Geen enkele Partij kan aansprakelijk worden gesteld voor niet-nakoming van haar verplichtingen onder de Leveringsovereenkomst indien deze niet-nakoming te wijten is aan Overmacht (zoals omschreven in artikel 1).

16.2 Zo spoedig als mogelijk nadat een situatie van Overmacht zich heeft voorgedaan brengt de getroffen Partij de andere Partijen daarvan schriftelijk en middels overlegging van de nodige stavingsstukken op de hoogte.

16.3 Zolang de situatie van Overmacht voortduurt, worden de verplichtingen onder de Leveringsovereenkomst, behalve de verplichting tot betaling van een geldsom, geschorst of beperkt.

16.4 Indien de situatie van Overmacht het onmogelijk maakt om de volledige Leveringsovereenkomst verder uit te voeren, zal de melding inzake Overmacht eveneens de beëindiging van de Leveringsovereenkomst met zich meebrengen.

16.5 Indien de Overmacht leidt tot een schorsing van de uitvoering van de Leveringsovereenkomst van meer dan drie (3) maanden, zal iedere Partij gerechtigd zijn om de Leveringsovereenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen zonder dat daarvoor enige rechterlijke tussenkomst is vereist.

  1. Bescherming van de persoonlijke levenssfeer

17.1 Als verantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens, verwerken wij uw persoonsgegevens steeds in overeenstemming met de toepasselijke privacyregelgeving. Wij verwerken uw persoonsgegevens voor doeleinden en rechtsgronden beschreven in ons privacybeleid zoals vermeld op onze website www.ecofixgp.be onder de rubriek “privacy” (hierna het “Privacybeleid”).

17.2 Voor meer informatie omtrent onze dataretentietermijn, profilering, geautomatiseerde besluitvorming en gegevensoverdracht van uw persoonsgegevens aan onze filialen en derden verwijzen wij u naar ons Privacybeleid.

17.3 U heeft het recht zich te verzetten tegen bepaalde verwerkingen vermeld in ons Privacybeleid (zoals bijvoorbeeld het verschaffen van informatie aan u voor promotiedoeleinden) door contact op te nemen met onze commerciële dienst.

17.4 U heeft een recht van inzage, mededeling, verbetering, wissing (vergetelheid) en gegevensoverdraagbaarheid alsook het recht beperking van de verwerking te verkrijgen in bepaalde gevallen beschreven in ons Privacybeleid. Daartoe volstaat het contact op te nemen met onze commerciële dienst, vergezeld van een kopie van uw identiteitskaart.

  1. Onafdwingbare bepalingen

Indien enige bepaling (of een deel daarvan) van de Leveringsovereenkomst, inclusief deze AV, nietig, onafdwingbaar of ongeldig zou zijn, zal enkel het nietige, onafdwingbare of ongeldige deel buiten toepassing worden gelaten, waarbij het overige deel van de bepaling evenals alle andere bepalingen geheel van kracht blijven. In een dergelijk geval wordt, enkel voor zover het wegvallen van de nietige, onafdwingbare of ongeldige bepaling de nietigheid van de hele Leveringsovereenkomst ten nadele van de Klant tot gevolg zou hebben,  de nietige bepaling automatisch en van rechtswege vervangen door een alternatieve afdwingbare en rechtsgeldige bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel (incl. economische gevolgen) en de strekking van de Leveringsovereenkomst en die zo dicht mogelijk bij de tekst en het doel van de oorspronkelijke bepaling blijft.

  1. Klachten en klantendienst

19.1 Onze klantendienst is te bereiken via telefoon 02 882 86 86, per contactformulier via onze helpdeskpagina, per post, per mail (hello@ecofixgp.be) en per chat via onze helpdeskpagina. U vindt alle communicatiemiddelen ook terug op onze website: www.ecofixgp.be/helpdesk.

19.2 Voor klachten kan u zich wenden tot onze klantendienst. Voor meer informatie verwijzen wij naar uw factuur of onze website. Vond u geen gezamenlijk oplossing met ons, dan kan u zich wenden tot de Federale Ombudsdienst voor Energie: Koning Albert II-laan 8 bus 6, 1000 Brussel, 02/211.10.60, www.ombudsmanenergie.be. Indien uw Leveringsovereenkomst elektronisch werd afgesloten, kan u ook beroep doen op het ODR platform voor onlinebeslechting van uw geschil (http://ec.europa.eu/consumers/odr/).

  1. Toepasselijk recht en geschillenbeslechting

20.1 Ecofix levert uitsluitend aan Klanten die hun gewone verblijfplaats in België hebben. De Leveringsovereenkomst wordt exclusief beheerst door en dient te worden geïnterpreteerd in overeenstemming met het Belgisch recht.

20.2 Alle geschillen die in verband met de totstandkoming, geldigheid, uitlegging of de uitvoering van de Leveringsovereenkomst ontstaan, zullen worden beslecht door de bevoegde rechtbanken bij de zetel van Ecofix, of van de woonplaats of, ingeval van een vereniging van mede-eigenaars, de zetel, van de Klant.

Het leveren van energie is een vergunningsplichtige activiteit die onder toezicht staat van de Vlaamse Nutsregulator (vlaamsenutsregulator.be/nl).